مارک زوکربرگ موسس سایت فیس بوک طی بیانیه ای در کنفرانس تلفنی عمومی که در خصوص برنامه های اقتصادی آینده شرکت داشت گفت  این شرکت  هیج علاقه ای به پرداخت برای پخش زنده ورزش ها ندارد. ولی Esport که برروی مسابقات ورزش بازی های کامپیوتری تمرکز کرده است به نظر می رسد که مورد علاقه فیس بوک باشد مخصوصا از منظر پخش زنده مسابقات.

مسابقات CS:GO به صورت پخش آنلاین به وسیله ESL

امروز، فیس بوک با امضا قراردادی با یکی از بزرگترین برگزار کننده های مسابقات یعنی ESL از ترویج و پخش مسابقات حمایت کرد و این مسئله را یکی از برنامه های خود قرار داد.  این قرارداد این اجازه را به فیس بوک می دهد که ۵۵۰۰ ساعت مسابقات را به صورت زنده پخش کند و همچنین ۱۵۰۰ ساعت پخش زنده رویداد های ویژه که در شبکه های اجتماعی پخش خواهد شد.

کمپانی فیس بوک از این قرارداد بسیار خرسند است چرا که شرکتی مثل آمازون برای پخش مسابقات فوتبال پنجشنبه ها در سال ۲۰۱۷  ۵۰ میلیون دلار قرارداد با NFL بسته است. Esports افراد بسیار زیادی را هدف قرار می دهد که طبق برآورد SuperData تماشاگران این ورزش تا سال ۲۰۱۹ به ۳۰۳ میلیون نفر خواهند رسید. براساس پیش بینی SuperData تقریبا  نصف تماشاگران بین سن ۱۸-۲۵ سال هستند.

 

Twitch  در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد.

به غیر از این رقابت فیس بوک برای پخش بازی های کامپیوتری بسیار محدود است. یکی از بزرگترین رقیب های فیس بوک  Twitch است شرکتی که در جون ۲۰۱۱ کار خود را شروع کرد که در نهایت در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار به آمازون فروخته شد. با وجود اینکه این سایت موفق شده است افراد زیادی را به سایت خود جذب کند و به عنوان سایتی ریشه دار و قابل اعتماد در حوزه Esport به فعالیت خود ادامه دهد، قدرت Twitch با توجه به سرمایه کمی که دارند در برابر فیس بوک بسیار حساس و شکننده است. در ادامه باید گفت که فیس بوک باید به پتانسیل این صنعت به طور کل توجه کند و باید هیجان زده باشد چرا که این شرکت در حقیقت رقبای بزرگی در حوزه پخش ورزش ها کامپیوتری ندارد به غیر از Youtube که اظهار علاقه به این حوزه کرده کرده است.

1: سشیسشی سیشس یشسی شیشس یش

مهمتر از آن فیس بوک با امضا این قرارداد با ESL از ابتدا کار خود را در این حوزه آغاز نکرده است. این شرکت در حال حاضر روابطی را با G2 Esports، Echo Fox و Team Dignitas ایجاد کرده است. قراردادی که فیس بوک با Team Dignitas امضا کرد نشانه ای است که تیم های دیگر نباید  از مذاکره قرارداد های غیر انحصاری با Twitch ترسی داشته باشند.

مدیر عامل Team Dignitas، Jonathan Kemp در آپریل اظهار کرد که هیچ تیم آمریکای جنوبی تا حالا اطلاعیه ای در این مورد منتشر نکرده است. ما بر این باوریم که esport دارد بسیار رشد می کند و با آن رشد طرفداران بسیاری نیز اضافه خواهند شد کسانی که تاکنون با esport آشنا نبوده اند و می خواهند آنطور که دوست دارند درگیر این ورزش شوند و اینکه فضایی ایجاد شود که طرفداران بتوانند با تیم و بازیکنان محبوبشان در ارتباط باشند بسیار مفید خواهد بود.

فیس بوک دارد قدرت خود را در ایجاد ارتباط بین طرفداران و تیم ها و بازیکنان محبوب مردم را تبلیغ می کند. این قرارداد ها با تیم ها به نظر شکست کوچکی در مقابل قرارداد بزرگ با ESL است چرا که قرارداد فیس بوک با ESL بسیار بزرگتر است. در آپریل فیس بوک اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ از این مورد قرارداد ها بیشتر خواهد شد. به نظر ما حدس خوبی است که در حال حاضر در مرکز فیس بوک در منلو پارک کالیفرنیا صحبت های زیادی در مورد قرارداد های آتی باشد. این تعهد فیس بوک به ورزش های کامپیوتری باعث می شود که استفاده کنندگان فیس بوک بیشتر قدر سرویس ویدئو این شرکت را بدانند.

دیدگاهتان را بنویسید