اگر تا دیروز به عنوان یک پدر یا مادر می ترسیدید که ممکن است فرزندتان در بیرون از منزل و در حال بازی کردن با دوستان خود، زخمی شود و اتفاق بدی برای او رخ دهد، اینروزها برای بیرون کردن آنها از اتاقشان و صرف کردن یک وعده شام در کنار دیگر اعضای خانواده حاضرید دست به هر کاری بزنید.

چند صباحیست که بازیهای رایانه ای دیگر مانند یک دهه قبل نیستند و فرزندان و دوستانشان را برای بازی کردن و گذراندن اوقات فراغت به دور هم جمع نمی کنند. بلکه آنها برای پیشرفت و شکست رقبا سعی می کنند تمامی عواملی که تمرکز آنها را به هم میزند از خود دور کنند. بله، ممکن است شما هم یکی از این عوامل باشید و با هزینه های هنگفتی که برای آنها صرف کرده اید، شما را یک مانع برای پیشرفت در رویای جدید خود بدانند.

بازیهای رایانه ای و یا الکترونیک رویای جدیدی هستند که دیگر به بازی کردن آنها خطم نمی شود و طرفداران و بازیکنان این رشته در سالهای اخیر اهداف جدیدی را پیش روی خود می بینند. با حرفه ای شدن بازیهایی مانند League of Legends، Dota2، Counter Strike: Global Offensive، Starcraft، Overwatch و دیگر برندهایی که هر روز به تعداد آنها افزوده می شود، طرفداران بازیهای رایانه ای رویایی جدید را در سر می پرورانند و آن قهرمانی در مسابقات جهانی و سوپراستار شدن در رشته مورد علاقه آنهاست!

سوپراستارهای آینده

شاید در گذشته وقتی حرف بازیهای رایانه ای می شد اولین چیزی که به زبان والدین جاری می شد ” این چیزا برات نون و آب نمیشه! ” بود، البته هنوز هم این دیدگاه که بازیهای رایانه ای صرفا برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت طراحی شده اند در بین نسلهای سن بالاتر عادی است. ولی اگر کمی در مورد این موضوع جستجو کنید، می بینید که بازیهای رایانه ای این روزها ارقام جذابی را در بخشهای مختلف، اعم از درآمد بازیکنان و مربیان مربوط به رشته های مختلف تا افرادی که در پشت صحنه این موضوع در حال فعالیت هستند، می بینیم.

بازیکنانی که بعد از قهرمانی در رویدادهای بزرگ و بازگشت به کشور و محل زندگی خود به سوپر استارهای دنیای محبوب خود تبدیل می شوند. افرادی مانند Dendi و Kuroky در رشته Dota 2 که بعد از قهرمانی در مسابقات The International طرفداران زیادی بدست آوردند و حتی بعد از افت کردن در این رشته و عدم کسب مقام در سالهای متوالی باز هم بازیکنان و طرفداران زیادی در سراسر جهان نام آنها را به زبان می آورند و از آنها به عنوان قهرمانان واقعی یاد می کنند.

ti7

وقتی امروزه فرزندان شما به افرادی مانند دیوید بکهام، دیگو مارادونا و زین الدین زیدان نگاه می کنند و برای آنها جایگاه خاصی را در ذهن خود ایجاد کرده اند، قطعا این اتفاق در آینده ای نه چندان دور برای نسل جدید نیز رخ می دهد و شاهد بحث کردن فرزندان خود در مورد بازیکنان محبوب آنها هستید که هر کدام به نوعی در حال تعریف کردن از بازیکن مورد علاقه خود هستند.

ورزشگاهها

در گذشته با بالا رفتن تعداد طرفداران ورزشهایی مانند فوتبال، بیسبال، هاکی، فوتبال آمریکایی و اسب سواری، سرمایه های زیادی برای ساخت ورزشگاهها و فضاهای مخصوص این رشته ها صرف شده است تا طرفداران و بازیکنان هر کدام از این رشته ها بتوانند با حضور در کنار بازیکنان محبوب خود و تشویق کردن آنها، یک تفریح سالم، همراه با تخلیه انرژی را تجربه کنند. ورزشهای الکترونیک نیز با توجه به رشد سریع طرفداران آن و اضافه شدن روز افزون باشگاهها و تیمهای جدید به لیست مدعیان قهرمانی در هر رشته، این روزها پروژه های زیادی را برای طرفداران خود آماده کرده است، که یکی از آنها استادیومهای مخصوص بازیهای رایانه ای است.

استادیوم Sangam Sports در سئول کره بنا شده است. این استادیوم برای رویدادهای بزرگ ورزشی در رشته فوتبال بنا شده است و در سال 2002 میزبان مسابقات جام جهانی بوده است که در سال 2014 توسط کمپانی RIOT و برای فینال مسابقات League of Legends آماده شد و توانست طرفداران زیادی را برای فینال این دوره از مسابقات به ورزشگاه سنگام راهی کند. این رویداد 45.000 صندلی پر داشت.

بازیهای رایانه ای

حال برگزار کنندگان بازیهای الکترونیک برای دوره ای جدید آماده می شوند، برای جایگاهی جدید. جایی برای بازیکنان بازیهای رایانه ای که به صورت اختصار به آنها Pro-Gamers گفته می شود. فضایی که از اینترنت مناسب و تجهیزات لازم برای برگزاری یک رویداد گیمینگ برخوردار است. ورزشگاههای مخصوص Electronic Sports.

سلامتی

مورد دیگری که در مورد گیمرها خیلی مطرح می شود، سلامتی آنهاست. نشستنهای طولانی مدت، استفاده از مواد قندی زیاد در طول روز، خیزه شدن به صفحه مانیتور برای زمانی طولانی و تحرک کم افراد. بله، درست است، معمولا افرادی که با علاقه وارد یک شغل یا ورزش می شوند، خیلی به فکر اثرات منفی آن نیستند و بیشتر به دنبال پیشرفت و رسیدن به هدف اصلی خود هستند. با یک جستجو سریع می توانید افراد زیادی را در هر رشته ورزشی دیگر پیدا کنید که در گذشته به دلیل عدم وجود مشاورانی که اینروزها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، از ادامه مسیر خود بازمانده اند.

ورزشهای غیر الکترونیکی که معمولا به آمادگی جسمانی نیاز دارند، در بسیاری از موارد که بازیکن و یا تیم مورد نظر از وسایل استاندارد و مربیان تعلیم دیده بهره مند نیستند، با مشکلات جدی روبه رو می شوند. گیمرها نیز از این موضوع مستثنی نیستند و قطعا در زمینه های مختلف نیازمند راهنمایی و تجهیزات استانداردی هستند که آنها را در ادامه دادن به مسیر کمک کند. در حال حاضر کمپانیهای رده بالایی مانند Team Liquid، Fnatic و Cloud9 در تلاشند تا استانداردی جهانی را برای بازیکنان خود طراحی و به دنیای گیمینگ معرفی کنند که از تجهیزات بازیکنان تا برنامه های غذایی و ورزشی مشخصی پیروی می کند و در پایان هر ماه بازیکنان توسط پزشکان و روانشناسان آموزش دیده معاینه می شوند تا سلامت آنها برای شرکت در مسابقات مختلف در بالاترین حالت ممکن باشد.

شاید پیروی از یک تیم درجه یک جهانی که چند ده نفر پرسنل را درگیر یک تیم حرفه ای کرده است کار سختی باشد، ولی فراهم کردن نیازهای اولیه برای بازیکنانی که در منزل شما مشغول تمرین کردن هستند می تواند کمک خوبی برای جلوگیری از مشکلات جسمانی آنها باشد. صندلی و میز با ارتفاع استاندارد و تهیه کردن یک سیستم مناسب در کنار برنامه های ورزشی و تغذیه مناسب.

 

جذب سرمایه

قطعا برای تشکیل یک تیم همیشه هزینه هایی هم وجود دارد. رفت و آمد، خوراک، تجهیزات و خیلی چیزهای دیگر که در بخش Electronic Sports نیز به این موارد نیاز است. اولین چیزی که یک بازیکن حرفه ای در رشته مورد نظر خود به آن نیاز دارد، آرامش ذهنیست. این آرامش در اولین قدم، احساس امنیت مالی در زمان بازی کردن اوست که باعث می شود با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دهد.

نکته مهمتر چگونگی جذب سرمایه و استفاده درست از آن در بخش برگزاری رویدادها و تشکیل تیمهای حرفه ایست. قطعا سرمایه گذارانی که وارد این صنعت پر زرق و برق می شوند انتظار یک طرح پیشنهادی کامل را دارند که در آن بتوانند علم کافی نسبت به اتفاقات و رویدادهای پیش رو را برای همراهی فعالان این عرصه بدست آورند. این طرح پیشنهادی بایستی آنقدر کامل و سنجیده طراحی شده باشد که وقتی طرف مثابل شما برای اولین بار با مفهوم و فضای گیمینگ حرفه ای برخورد می کند، به دنبال پایان دادن بحث و نشان دادن راه خروج، به شما نباشد.

اینکه گیمینگ حرفه ای در آینده جایگاهی جدی و مهم را در جامعه جهانی دارد، حقیقتی انکارناپذیر است. با نگاهی به آمارها می توان به راحتی متوجه شد که رشد این صنعت در سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده است و نه تنها در زمینه تولید پول نقش مهمی را دارد، بلکه در جذب طرفداران و بازیکنان در رشته های مختلف نیز ارقام قابل توجهی را شاهد هستیم که بانوان نیز در این موضوع نقش مهمی را ایفا می کنند.

ٍُESPORTS

ٍُESPORTS

ارزش بازار ورزشهای الکترونیک به زودی مرز یک میلیارد دلار را رد خواهد کرد.

 

افسانه های فردا

حرف بازیکنان حرفه ای و ستاره های بازیهای الکترونیک شد. یکی از افرادی که اینروزها طرفداران زیادی را در رشته League of Legends با خود همراه کرده است، Faker بازیکن تیم SK Telekom T1 می باشد. این بازیکن که نام کامل او Lee Sang-Hyeok می باشد توانسته است در سالهای 2013، 2015 و 2016 قهرمان مسابقات League of Legends World Championship شود. این بازیکن 21 ساله یکی از موارد زنده ایست که توانسته است تا به امروز به بزرگترین دستاوردی که یک گیمر می تواند به آن فکر کند، دست پیدا کند و چندی پیش مدیریت تیم SKT با انتشار خبری اعلام کرد که این بازیکن جوان به راحتی چیزی در حدود 2 میلیون دلار حقوق می گیرد، رقمی که شاید شما نتوانید آن را در یک دهه کامل به دست آورید.

هرچه زمان پیش می رود، بازیکنان رشته های الکترونیک طرفداران بیشتری پیدا می کنند و از سمت دیگر سازندگان بازیهایی همچون League of Legends، Dota2 و Counter Strike: Global Offensive هر روز در حال پیاده سازی برنامه های جدیدی برای معرفی بازیکنان محبوب بازی خود به جامعه می باشند. در ادامه می توانید مستندی را که به بخشی از تجربیات Faker بعد از ورود به فضای گیمینگ با آن روبه رو شده است را مشاهده کنید. طرفدارانی که قبل از ورود او به فرودگاه شانگهای برای دیدنش صف کشیده اند و میادین مسابقاتی که با بیش از 10.000 نفر طرفدار منتظر شروع یک رویداد الکترونیک هستند.

در ژوئن سال 2015 لی یکی از شخصیتهای برجسته در مجله ESPN شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید